Boekrecensie “Vergeef me” van Lori Nelson Spielman

Vandaag een recensie van een boek dat ik in no-time uitgelezen heb, en dat ik zeker nog eens over zal lezen, zo onder de indruk was ik.

Samenvatting

Het hele land is in de ban van een kettingbrief met ‘vergevingsstenen’: één steen om te vergeven, en één steen om vergeving te zoeken. Het hele land, behalve de populaire talkshowhost Hannah Farr. Toen Hannah twee jaar geleden zo’n zakje met twee stenen ontving, heeft ze het ogenblikkelijk weggestopt; ze wilde niet geconfronteerd worden met haar verdrietige verleden. Maar dan is de populaire bedenkster van de vergevingsstenen te gast in haar show, en onthult Hannah op televisie per ongeluk het verhaal over hoe ze door haar moeder in de steek werd gelaten.

Gedwongen door de producer van haar talkshow en aangemoedigd door haar enthousiaste fans gaat Hannah publiekelijk op zoek naar haar moeder om haar te vergeven en eindelijk rust te vinden. Maar als Hannah dieper in haar verleden duikt, dringt de vraag zich op of de waarheid waar ze zich al twintig jaar aan vasthoudt, wel de échte waarheid is. Is zij wel het slachtoffer, of heeft zij zelf ook schuld? En kan ze ooit het geluk vinden als het haar niet lukt om te vergeven en vergeten?

Wat ik ervan vond

’”Je zult nooit je toekomst vinden als je niet in het reine bent gekomen met je verleden’’  of “totdat je je licht laat schijnen op datgene wat je in duisternis hult, zul je door het donker blijven dwalen’’ , het zijn zomaar twee citaten uit het boek. Twee simpele zinnen die bij mij wel binnenkwamen omdat ze beide op mijn leventje van toepassing zijn (geweest).

Met de hoofdpersoon in het boek, Hannah Farr, kon ik me dan ook goed identificeren. Haar zoektocht naar de waarheid, het loslaten van een “wrok van zelfverzonnen waarheid”, en het oprecht vergeven/om vergeving vragen, het is allemaal heel herkenbaar. Gelukkig is een en ander wel verpakt in een chicklit-achtige setting, waardoor er ook ruimte is voor een glimlach, wat romantiek, en ook best wel wat voorspelbaarheid.

“Vergeef me” is een heerlijk boek, een mengeling van romantiek en een zoektocht naar het zelf. Een boek dat tot nadenken zet, maar tegelijkertijd weg leest als een roman. Een absolute aanrader !

Productspecificaties

• Auteur : Lori Nelson Spielman